Menjadi Manusia Redha

June 16, 2009 at 12:13 am 3 comments

Baru-baru ini saya kehilangan barang yang saya sayangi. Pada satu kesempatan, saya berbual-bual dengan seorang sahabat sambil menceritakan peristiwa yang menimpa saya. Beliau menceritakan kepada saya sebuah cerita yang memberikan tauladan supaya menjadi manusia yang redha.

Andai ditanya kepada kelawar, “Adakah kamu redha dengan kejadiaan kamu? Kamu keluar mencari makan pada waktu malam dan bergantung kepada deria bunyi untuk bergerak.”

Kelawar menjawab, “Saya redha kerana Allah lebih mengetahui. Malahan saya bersyukur tidak seperti lalat yang mencari makan di tempat kotor.”

Kemudian lalat ditanya, “Adakah kamu redha dicipta untuk mencari makan di tempat kotor?”

Jawab lalat, “Saya redha malah bersyukur tidak perlu menjadi cacing yang berjalan menggunakan perut.”

Kemudian cacing ditanya, “Kamu dicipta Allah hidup dalam tanah dan berjalan menggunakan perut. Adakah kamu redha?”

Cacing menjawab, “Saya redha dengan keadaan saya berbanding manusia. Mereka suka merungut kurniaan Allah kepada mereka. Yang kaya merungut tidak bahagia, yang miskin merungut serba kurang, yang cantik sentiasa rasa kurang cantik dan macam-macam lagi rungutan.”

Yahamim: Belajar erti redha.

Entry filed under: Coretan Dari Hati. Tags: .

Kita Sama Seperti Zulaikha Jangan Jadi Yu Kia-Kia

3 Comments Add your own

  • 1. LensoSamurai  |  June 17, 2009 at 7:21 am

    Dalam maknanya…

    Reply
    • 2. hamimnasoha  |  June 17, 2009 at 11:48 pm

      Amboi, canggihnya nama, Lenso Samurai. Pinjam semangat samurai boleh, jangan ganas seperti mereka.

      Reply

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


June 2009
M T W T F S S
« May   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Maklumat Penulis

Nama penuh saya ialah Hamim Bin Nasoha. Bekas pelajar jurusan Kejuruteraan Elektrik (Telekomunikasi) di UTM Skudai dari tahun 2001 hingga 2007. Bekas pemimpin pelajar di Kolej Tuanku Canselor (KTC) sebagai Ketua Biro Kebudayaan JKMKTC 2004, Timbalan Pengerusi 1 JKMKTC 2005 dan Pembantu Felo (2006-2007).
Add to Technorati Favorites

Blog Stats

  • 108,107 hits

Twitter Updates

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

