RM 300 Untuk Pesta Buku?

April 13, 2009 at 9:11 am 1 comment

bannerpestabuku

Malam semalam seorang sahabat menelefon saya. Sebenarnya saya yang menghubunginya dahulu untuk meminta pendapat, tetapi talian asyik terputus. Akhirnya keadaan jadi terbalik, dia pula yang terpaksa telefon saya (selamat kredit saya).

Persamaan antara kami antaranya sama-sama bercita-cita (berangan) hendak jadi penulis buku tetapi hampeh (maaf bahasa tiada dalam kamus) tiada hasil. Tidak mengapa yang penting ada perancangan.

Dia yang berada di Johor berjanji untuk datang ke KL semasa Pesta Buku Kuala Lumpur 17-26 April nanti. Datanglah, saya tidak halang pun.

Dia bertanya, “Berapa kamu peruntukkan untuk pesta buku nanti?”

Saya menjawab, “Mungkin dalam RM 150.”

“Mana cukup Cikgu Ha Hamim, sekurang-kurangnya RM 300 baru cukup. Kalau ada RM 500 lagi bagus.”

Saranan itu saya jawab dengan baik, “Buku-buku PTS tidaklah mahal sangat. Kebanyakannya di bawah Rm30.”

 Sebenarnya saya hendak jawab begini, “Kamu bolehlah, beli buku tetapi tidak membacanya.”

Yahamim: Baca buku yang dibeli, baca juga buku yang tidak dibeli. 

Entry filed under: Santai. Tags: .

Iklan: Wacana Ilmu Menteri Pelajaran Baru

1 Comment Add your own

  • 1. muhammadridwanto  |  April 14, 2009 at 1:59 am

    Hahahah,
    mahu dengar cerita dari saya tak ?
    Semasa zaman kegemilangan Islam dahulu,
    Budaya membaca, mengumpul buku amat tinggi.
    Sampaikan ramai pengumpul buku yang lahir.
    Sebab, kerana hobi, Bila di tanya tentang isi buku, Jangan harap di baca nya.
    Alasan nya kerana minat mengumpul buku.
    Macam kumpul barang antik.
    Ya , ada juga yang mati kerana tertimbun di sebalik koleksi buku yang banyak..
    Itu cerita dulu,
    Saya rasa, kawan saudara ingin meniru tabiat kisah lampau ini.
    Berikan lah dia harapan serta dorongan.
    Mana lah tahu , satu masa nanti dia akan menjadi pembaca buku tegar.
    Bukan kah elok mengumpul buku dari membazir kan duit demi artis kesayangan seperti, SITI NURHALIZA.
    Ini lebih elok..
    Sampaikan salam takzim saya pada teman saudara.
    Saya amat bersimpati dengan beliau tapi jauh di lubuk kecil hati, saya mengagumi beliau. Kerana tidak pernah berputus asa mencintai buku.

    Reply

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


April 2009
M T W T F S S
« Mar   May »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Maklumat Penulis

Nama penuh saya ialah Hamim Bin Nasoha. Bekas pelajar jurusan Kejuruteraan Elektrik (Telekomunikasi) di UTM Skudai dari tahun 2001 hingga 2007. Bekas pemimpin pelajar di Kolej Tuanku Canselor (KTC) sebagai Ketua Biro Kebudayaan JKMKTC 2004, Timbalan Pengerusi 1 JKMKTC 2005 dan Pembantu Felo (2006-2007).
Add to Technorati Favorites

Blog Stats

  • 108,092 hits

Twitter Updates

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

