Dari SMS ke Blog

March 30, 2009 at 1:01 am 5 comments

Saya bukan lagi pelajar UTM tetapi kelibat saya walau sekilas di UTM/KTC tetap dihidu oleh sahabat-sahabat. Lantas saya dijadikan sebahagian daripada usaha kempen mereka.

Sejak dahulu telah berkudis dan bernanah, setiap kali pesta konvokesyen mesti akan diadakan persembahan band dan nyanyian yang melalaikan. Bezanya hanya format dan kaedah persembahan, namun ia pasti ada. Golongan mahasiswa yang prihatin sentiasa menunjukkan bantahan mereka walaupun kecil.

Ini adalah SMS yang disebarkan di kalangan mahasiswa yang saya turut menerimanya, “Protes sampai batal. Kami bantah KONSERT 7 RYTHM OF THE CHAMPION dan PERTANDINGAN BULUH PERINDU di Pesta Konvokesyen UTM ke-42. Sebarkan kepada semua staff, pensyarah dan mahasiswa. Hantarkan ayat di atas ke 019-****** sebagai tanda bantahan.”

Nombor yang dinyatakan mungkin adalah milik pengarah pesta konvokesyen atau pengarah program.

Walau bagaimanapun program tetap berjalan. Oleh itu langkah seterusnya diambil iaitu mengedarkan fliers bantahan/mengutuk program tersebut semasa ia berlangsung. Mata-mata (SB) pula sedia dengan kamera untuk mengambil pelajar “derhaka” ini. Berani, memang berani.

Program ini telah dibantai teruk semasa khutbah Jumaat beberapa hari sebelumnya, namun ia tetap diteruskan.

Sangat menyedihkan kerana tempat intelektual seperti universiti dicemari dengan mentaliti bertaraf longkang begini.

SMS Kedua

SMS kedua pula lain bunyinya. Ada sangkut paut dengan isu penggantungan akhbar Harakah dan Keadilan selama 3 bulan.

“Mursyidul Am PAS mengarahkan semua penyokong Pakaran Rakyat (PR) agar memboikot serta-merta akhbar Berita Harian, Utusan Malaysia sebagai tindak balas menteri KDN yang menggantung permit Harakah. Untuk itu, beliau mengesyorkan agar kita semua memperhebatkan saluran berita melalui SMS. Tanggungjawab bagi pengguna telefon bimbit, sebarkan! Allahuakbar! Daftarlah ON HARAKAH ke 77770 untuk langganan Harakah melalui SMS, hanya RM 5 sebulan. Terima kasih.” 

Dalam hal parti, saya tidak menyebelahi pihak tertentu. Saya bebas. Ini terkecuali pada isu-isu yang mempunyai kepentingan seperti PPSMI.

Lantaran tidak menyebelahi mana-mana parti, pernah seorang sahabat memberi ulasan di belakang saya yang berbunyi, “Hamim itu Melayu.”

Saya kurang pasti maksud sebenarnya tetapi saya tergelak besar dengan ulasan itu. Memang saya Melayu!

Kepada yang berkenaan baik mengaku dan tampil memberi penjelasan.

Yahamim: Mahu lihat Melayu bersatu.

Entry filed under: Kolej Tuanku Canselor. Tags: .

Pelajaran Berguna Dari Gaza PPSMI: Pelajar Saman Kerajaan

5 Comments Add your own

  • 1. mutiarabernilai  |  March 30, 2009 at 3:21 am

    salam
    terperanjat juga apabila ternampak En Hamin Nasoha semalam. Sudah menjadi Unit Terjah Maksiat (UTM) kah?🙂
    itu nombor hp TNC,percaya atau tidak??

    Reply
  • 2. hamimnasoha  |  March 30, 2009 at 3:59 am

    Saya sendiri menerima dua kejutan.
    1. Saya juga terkejut melihat saudari sehingga tersepak kaki orang di hadapan. Nasib baik itu kawan sendiri (Azim Jamil).
    2. Saya hampir tidak percaya itu adalah nombor TNC. SMS tersebut saya forward kepada beliau. Mujur juga saya bukan lagi pelajar UTM.

    Reply
  • 3. aimanMH  |  April 7, 2009 at 5:23 am

    KENAPA TERKEJUT MELIHAT MUTIARA?…BERKILAU SGT KE?…HAMBA DISINI LG TERKEJUT…YE LA..KATANYA KTC JD PENGANJUR PESTA KONVO KALI NI?….JD MANA PERGI KUASA KALIAN SELAMA NI?…UNTUK HALANG SEMUA TU?…HMMM…ANEH…ADE UNSUR SUBAHAT KE DALAM HAL INI?…APA2 PUN AKU RASA MASIH OK LG LA DARIPADA BUDAK2 NI LAYAN BAND KAT LUAR…AT LEAST PROGRAM TU DIASINGKAN LAKI DAN PUAN…NTAH LA…AKU PUN XPEGI JUGAK TIME BAND TU…HAHAHAH…

    Reply
  • 4. azim jamil  |  April 10, 2009 at 3:41 pm

    sakit kaki ku..huhu..tp bila dpt makan sup nasi ayam yg diblnja oleh org itu..terus lega..wahhh

    Reply
  • 5. azim jamil  |  April 10, 2009 at 3:41 pm

    sakit kaki ku..huhu..tp bila dpt makan nasi ayam yg diblnja oleh org itu..terus lega..wahhh

    Reply

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


March 2009
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Maklumat Penulis

Nama penuh saya ialah Hamim Bin Nasoha. Bekas pelajar jurusan Kejuruteraan Elektrik (Telekomunikasi) di UTM Skudai dari tahun 2001 hingga 2007. Bekas pemimpin pelajar di Kolej Tuanku Canselor (KTC) sebagai Ketua Biro Kebudayaan JKMKTC 2004, Timbalan Pengerusi 1 JKMKTC 2005 dan Pembantu Felo (2006-2007).
Add to Technorati Favorites

Blog Stats

  • 108,132 hits

Twitter Updates

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

