SMS Yang Mengejutkan

March 24, 2009 at 2:17 pm 2 comments

Katakan anda sudah beberapa ketika tidak balik kampung dan agak jarang menelefon ibu bapa di kampung. Sekaligus tidak sempat menitipkan duit belanja buat mereka yang kini sudah tidak bekerja.

Apa perasaan anda apabila menerima SMS yang berbunyi, “Emak suruh belikan ubat cairkan darah. Ubat emak sudah habis.”

Nombor yang tertera tidak dikenali. Timbul beberapa persoalan di benak tiba-tiba.

“Terdesak sangatkah adik aku sehingga terpaksa meminjam telefon bimbit orang lain untuk mengkhabarkan berita emak di kampung?”

“Apakah ibu bapa sedang kesempitan?”

“Mengapa aku tidak tahu emak ada penyakit sedangkan selama ini sihat walafiat.”

SMS ini benar-benar saya terima petang tadi apabila balik dari tempat kerja. Saya segera menelefon kembali nombor yang tertera. Alhamdulillah rupa-rupanya si penghantar tersilap hantar. Lapang sangat dada ini.

Saya sebenarnya sudah hampir menitiskan air mata sebelum itu. Malam ini juga saya akan balik kampung jika berita itu benar. Berdosa benar rasa diri ini jika sesuatu yang buruk berlaku tanpa saya bertindak apa-apa.

Dalam hati saya memanjatkan doa, “Ya Allah ya tuhanku, ampunilah diriku dan kedua-dua ibu bapaku. Kasihanilah diri mereka seperti mereka mengasihiku sewaktu kecil. Amin ya rabbal alamin.”

Yahamim: Hargailah ibu bapa dan keluarga.

Entry filed under: Coretan Dari Hati. Tags: .

Apa Yang Dibualkan Sebelum Tidur? Secara Halus Menyokong

2 Comments Add your own

  • 1. muhammadridwanto  |  March 24, 2009 at 2:29 pm

    Kau ingat lagi tak, malam kematian ayah aku, kau pun balik kampung. Jenguk ayah dan ibu kau….

    Reply
  • 2. hamimnasoha  |  March 24, 2009 at 3:42 pm

    Mestilah aku ingat.

    Reply

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


March 2009
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Maklumat Penulis

Nama penuh saya ialah Hamim Bin Nasoha. Bekas pelajar jurusan Kejuruteraan Elektrik (Telekomunikasi) di UTM Skudai dari tahun 2001 hingga 2007. Bekas pemimpin pelajar di Kolej Tuanku Canselor (KTC) sebagai Ketua Biro Kebudayaan JKMKTC 2004, Timbalan Pengerusi 1 JKMKTC 2005 dan Pembantu Felo (2006-2007).
Add to Technorati Favorites

Blog Stats

  • 108,107 hits

Twitter Updates

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

