Bahasa Arab Tinggi

February 14, 2009 at 10:36 am 4 comments

Menggunakan Bahasa Melayu Tinggi dalam penulisan adalah menepati sunnah Al-Quran kerana ia menggunakan Bahasa Arab Tinggi. Telah dinyatakan dalam penulisan terdahulu bahasa tinggi kukuh strukturnya dan kekal hingga ratusan tahun. Al-Quran malah ajaib lagi kerana mampu bertahan ribuan tahun dan masih kekal difahami kerana ia menggunakan Bahasa Arab Tinggi.

Bukti Al-Quran menggunakan Bahasa Arab Tinggi adalah seperti berikut:

  • Setiap ayat dalam Al-Quran menggunakan ayat lengkap. Setiap ayat mampu berdiri sendiri dan terkandung makna yang lengkap di dalamnya.
  • Semua perkataan dieja lengkap, tiada perkataan dieja secara singkat dan kontot.
  • Semua ayat ditulis dengan gaya bahasa yang baik dan indah.
  • Walaupun penutur bahasa Arab mempunyai ragam bahasa tersendiri mengikut negara (contohnya Arab Saudi, Mesir, Yaman, Palestin dan lain-lain) namun Al-Quran mampu difahami mereka kerana ia menggunakan Bahasa Arab Tinggi.
  • Nabi Muhammad mengamalkan Bahasa Arab Tinggi dalam kehidupannya. Sebagai bukti semua hadis mematuhi perkara di atas. Nabi Muhammad adalah Al-Quran yang bergerak, oleh itu tiada pertentangan antara Al-Quran dan hadis dari sudut bahasa.

Saya ingin menepati sunnah Al-Quran dan hadis dalam penulisan saya, mudah-mudahan ada pahala pada setiap perkataan yang ditulis. Oleh itu saya alu-alukan kepada semua penulis blog yang menggunakan bahasa penuh cincai dan cacamerba kekalkan gaya penulisan mereka. Tidaklah jatuh haram tetapi alangkah ruginya kerana jadi perosak kepada bahasa sendiri dan tidak mengikuti sunnah Al-Quran dan hadis.

Yahamim: Boleh baca tulisan Arab tetapi belum mampu memahaminya.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Zapin Tenglu dan Zapin Kores Bahasa Melayu Tinggi

4 Comments Add your own

  • 1. nahwanNUR  |  February 14, 2009 at 4:00 pm

    assalamualaikum senior ana di KTC,

    benar, bahasa itu seperti jiwa. Memelihara nya juga suatu tanggungjawab. Ana juga suka bahasa yang tinggi dan lengkap. Kerana kefahaman itu direct, dan tidak perlu diungkap dengan pelbagai telahan yang mana terkadang bahasa singkatan ini mampu membawa pelbagai maksud dan taksiran.

    Barakallahu fiik…

    Reply
  • 2. hamimnasoha  |  February 15, 2009 at 11:49 pm

    Saya masih tertanya-tanya siapa nahwanNUR sebenarnya. Selepas melawat blog nahwanNUR pun saya masih belum mendapat jawapannya. NahwanNUR, sila perkenalkan diri anda. Terima kasih.

    Reply
  • 3. nahwanNUR  |  February 26, 2009 at 3:00 pm

    Oh, maaf sdr. hamim, lambat saya mampir kembali kesini lalu lambat saya mengetahui permintaan nta. Saya salah seorang bekas ahli kelab lambaian masyarakat, rasa nya pengambil kita sama. Namun, nta salah seorang senior yang menjadi AJK minggu orientasi semasa kemasukan saya di KTC. Tahun 2003.

    Nama saya, nurfadilah saadul kurzi. Mungkin nta tak kenal sebab saya sekejap sahaja di KTC. Tahun ke 2, saya sudah tukar ke KRP. Malah sewaktu di kelab lambaian masyarakat, saya bukanlah ajk tertinggi.

    wallahua’lam

    Reply
  • 4. nahwanNUR  |  February 26, 2009 at 3:05 pm

    oh, nta salah seorang jkm ktc bukan? rasanya mungkin kenal dan sekali dengan assila murtijan? itu sahabat sekuliyyah saya, dan kawan baik saya🙂 Tapi entah nta kenal saya atau tidak.

    Reply

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


February 2009
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Maklumat Penulis

Nama penuh saya ialah Hamim Bin Nasoha. Bekas pelajar jurusan Kejuruteraan Elektrik (Telekomunikasi) di UTM Skudai dari tahun 2001 hingga 2007. Bekas pemimpin pelajar di Kolej Tuanku Canselor (KTC) sebagai Ketua Biro Kebudayaan JKMKTC 2004, Timbalan Pengerusi 1 JKMKTC 2005 dan Pembantu Felo (2006-2007).
Add to Technorati Favorites

Blog Stats

  • 108,092 hits

Twitter Updates

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

