Cerita Pencuri

January 30, 2008 at 4:02 am Leave a comment

Baru-baru ini berlaku kecurian di tempat tinggal saya. Yang kecoh dan timbul rasa tidak puas hati di kalangan orang kampung (bukan keluarga saya) yang buat hal ini baru sahaja pindah ke situ. Senang cakap datang tempat orang dah buat hal! Maka mereka yang berang ni pun bertindak mengikut akal pandai mereka, dibelasahnya budak tu (tingkatan 1). Disebabkan anaknya dipukul, emak si pencuri naik angin hingga di”bangsat”kan mereka yang memukul anaknya. Mereka ni pun bongkak bukan main, hingga menepuk dada “Aku ni anak …………….. kalau jadi apa-apa aku sanggup tanggung!”

Hingga satu tahap, perkara ini dibawa oleh keluarga mangsa pukul (atau pencuri) hendak dibawa ke tengah. Budak bawah umur dibelasah 5 orang yang rata-ratanya bersaiz kaki pukul! Hujah kuat tu nak menang…Masa tu la baru menggelabah jumpa pak imam minta perkara tu diselesaikan peringkat kampung je. Lupa dah yang dia pernah menepuk dada bongkak nak tanggung semuanya. Bincang punya bincang keluarga mangsa pukul ni sanggup memaafkan dengan ganti rugi. Tapi dah terlanjur bergaduh satu kampung, keluarga ni demi ambil jalan angkat kaki dari kampung.

Lepas seminggu saya jumpa salah seorang kaki pukul tu. Demikian saya petik kata-katanya

“Alah biasala pencuri kena pukul” Ehh lupa pulak hari dia merayu-rayu minta tidak dibawa ke pengadilan.

“Biarlah dia pindah, bukan aku halau pun” Kalau dengan jiran sebelah rumah pun dah bertumbuk tak kan nak tunggu lagi.

Hai…begitulah kisah masyarakat. Guna mata hati kita untuk menilai.

Entry filed under: Mata Hati. Tags: .

Buku Sensasi Belasungkawa (Datuk Ishak Baharom)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


January 2008
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Maklumat Penulis

Nama penuh saya ialah Hamim Bin Nasoha. Bekas pelajar jurusan Kejuruteraan Elektrik (Telekomunikasi) di UTM Skudai dari tahun 2001 hingga 2007. Bekas pemimpin pelajar di Kolej Tuanku Canselor (KTC) sebagai Ketua Biro Kebudayaan JKMKTC 2004, Timbalan Pengerusi 1 JKMKTC 2005 dan Pembantu Felo (2006-2007).
Add to Technorati Favorites

Blog Stats

  • 108,092 hits

Twitter Updates

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

%d bloggers like this: